Door:
Vice Versa

17 december 2019

Tags

Deze week staat Myanmar centraal in de serie over strategische partnerschappen. Sinds de eerste stappen richting democratisering is het land – met zijn grote jonge bevolking, natuurlijke rijkdom en groeipotentieel – een interessante markt voor bedrijven en investeerders uit heel de wereld: China, India en de Europese Unie hebben toenemende belangen in Myanmar.

Ook Nederland opende er in 2016 een ambassade, met als doel de democratische krachten te ondersteunen, inclusieve ontwikkeling te bevorderen met een brede focus op mensenrechten en om samenwerking een impuls te geven, onder meer op het vlak van landbouw en water.

Vier jaar na de eerste verkiezingszege van Aung San Suu Kyi en haar Nationale Liga voor Democratie blijkt de transitie naar democratie taaier dan gedacht. De brute vervolging van de Rohingya-bevolking door het nationale leger kwam het land internationaal op zware kritiek te staan. Vorige week verdedigde Aung San Suu Kyi Myanmar in het International Court of Justice na een aanklacht van Gambia over genocide, gesteund door Canada en Nederland.  Het ingezette vredesproces met etnische minderheden zit muurvast en Myanmar blijkt vooralsnog niet de Aziatische Tijger waarop veel bedrijven hadden gehoopt.

De komst van bedrijven en investerings- en ontwikkelingsprogramma’s biedt kansen, maar kan ook negatief uitwerken op de leef- en werkomstandigheden van de Myanmarezen. Het risico op schendingen van mensenrechten is groot, mede door verouderde wetgeving, die vaak onduidelijk is en niet geïmplementeerd wordt.

Hoewel het Nederlandse beleid voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking erop gericht is de risico’s zoveel mogelijk te mitigeren, geldt dat niet voor alle internationale handelspartners. De overheid en bedrijven zijn het niet gewend in gesprek te gaan met de bevolking en zowel het maatschappelijk middenveld, de overheid als het bedrijfsleven heeft weinig ervaring met lobby en advocacy.

Vanuit het Nederlandse programma Samenspraak en Tegenspraak lopen er negen strategische partnerschappen in Myanmar, waarvan we er deze week drie uitdiepen, die zich richten op de gevolgen van de economische ontwikkelingen voor kleinschalige boeren, textielarbeiders en etnische minderheden.

Welke kansen zien ze om de situatie voor deze groepen te verbeteren en welke strategie is het meest geschikt: confrontatie en protest of samenwerking? We kijken naar het landrechtenwerk van de Fair Green and Global Alliance, de ontwikkeling van eerlijke en inclusieve agrarische ketens door de Civic Engagement Alliance en de samenwerking met vakbonden en textielfabrikanten door het Strategic Partnership for Garment Supply Chain Transformation.

In 2016 werd het programma ‘Samenspraak en Tegenspraak’ gelanceerd, waarmee de Nederlandse overheid zich inzet voor een krachtig en onafhankelijk maatschappelijke middenveld in lage- en lage middeninkomenslanden en maatschappelijke organisaties ondersteunt in hun rol van waakhond en als constructieve speler in duurzame ontwikkelingsprocessen. De totale financiële bijdrage bedroeg  925 miljoen euro voor 25 allianties van maatschappelijke organisaties voor een periode van vijf jaar. Binnen deze allianties zijn in totaal 61 organisaties betrokken, werkzaam in zo’n zestig landen, in strategisch partnerschap met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De komende zes weken brengt Vice Versa achtergrondverhalen en reportages over deze strategische partnerschappen uit Nigeria, Myanmar, Guatemala en Mali. Hoe gingen de partnerschappen te werk en op welke wijze werd er een verschil gemaakt? En wat zijn de geleerde lessen?

‘Samenspraak en Tegenspraak: de oogst’ is een samenwerking tussen Vice Versa en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

‘Controle over je portemonnee is controle over je keuzes’

Door Eva Huson | 23 januari 2020

In Nepal bindt een dappere vrouwenbeweging de strijd aan met hulpafhankelijkheid en weigert ze principieel fondsen van grote, buitenlandse geldschieters. Een interview in de shift the power-reeks over hoe je als kleine hulporganisatie prima het heft in eigen hand kunt nemen.

Lees artikel

Het Malinese huis van democratie is aan verbouwing toe

Door Ayaan Abukar | 22 januari 2020

Vóór de crisis in 2012 was Mali op het oog een modeldemocratie, maar door migratie en geweld in het noorden is het land nu van geopolitieke betekenis. En het ligt in een van de drie focusregio’s van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid. Een tweeluik over het Malinese partnerschap: om te beginnen de politieke achtergrond, ter plekke geschetst.

Lees artikel

Samenwerken in Mali

Door Marc Broere | 20 januari 2020

De komende twee weken staat Mali centraal in ons project ‘Samenspraak en Tegenspraak: de oogst.’ Voor de crisis in 2012 was Mali op het oog een goed functionerende democratie dat weinig in de schijnwerpers stond, maar door de migratie en het geweld in het noorden is het land nu van geopolitieke betekenis. Ook ligt het in een van de drie focusregio’s van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid.

Lees artikel