Door:
Ayaan Abukar

24 augustus 2016

Categorieën

Tags

jeroen2

Voor Jeroen Kruft en twee vrienden was het creëren van waarde in cacaoproducerende gebieden de hoofdreden om Amigos International op te richten. Hun chocolade wordt van boon tot en met wikkel in Ecuador gemaakt.

‘Met de verkoop van chocola wil ik het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden steunen en de biodiversiteit helpen behouden’, zegt Kruft. ‘Onze Ananda-chocolade is daarom 100% PICO, ofwel Produced In Country of Origin.’ Alles wordt gemaakt in Ecuador, van de boon tot de verpakking. ‘De wikkel is biologisch afbreekbaar en het doosje is gemaakt van een bijproduct van rietsuiker’, vertelt hij.

 Dat Kruft van biodiversiteit houdt, is te zien aan zijn huiskamer en balkon. In zijn woongroep, vlakbij de Universiteit Wageningen, is het een weelde van kweekbakken en tropische planten. ‘Wij gebruiken de oude cacaosoort Arriba, die op traditionele plantages in de heuvels wordt verbouwd’, vertelt Kruft. ‘Die plantages zijn eigenlijk een soort bossen, waar de cacao tussen fruitbomen en andere natuurlijke vegetatie groeit. Met de verkoop van onze chocolade krijgt het bos economische waarde, waardoor het kan blijven bestaan. Helaas wordt de cacao in de rest van de wereld en zelfs in Ecuador steeds meer in monoculturen verbouwd.’

Voordat hij in de handel ging was Kruft jaren lang muzikant in de Verenigde Staten. ‘Met de salsabandjes waar ik in speelde, ontstond mijn liefde voor de Latijns-Amerikaanse cultuur’, vertelt hij. ‘Na een paar reizen wilde ik daar graag iets meer doen dan alleen af en toe een concertje geven.’ Hij deed een Master in Wageningen en begon al tijdens die studie met het exporteren van in Ecuador gebrande koffie.

‘De boeren zaten toen midden in de koffiecrisis’, vertelt hij. ‘Met de verkoop van speciale koffie konden ze ontsnappen uit de malaise, net als fine flavour cacao nu een weg uit de armoede kan bieden.’ Amigos International werkt samen met de cacaoboeren aan verbetering van de kwaliteit van de cacao, zodat de boeren een goede prijs kunnen krijgen. ‘Maar in ons model betalen we niet alleen de boeren boven de marktprijs, maar betrekken we ook de verwerker’, zegt Kruft. ‘We moesten wel het een en ander doen aan de presentatie en uitstraling.’ Hij laat de wat oubollige verpakkingen zien van verschillende Zuid-Amerikaanse chocolademakers die hij adviseert. ‘De chocolade is vaak heerlijk, maar met een slecht gephotoshopte wikkel kom je er niet op de westerse markt.’

Het opzetten van de handel ging met veel vallen en opstaan, maar dat is deel van het spel, vindt Kruft. ‘Als je sociale en economische impact wil hebben, ga je niet op de traditionele manier werken. Misschien is het ook de muzikant in mij die het leuk vind om creatieve dingen te doen.’ Niet alle producten zijn een succes. Zo bleek het vermarkten van de lokaal gebrande koffie te moeilijk om vol te houden, schreven Kruft en zijn compagnon Bastiaan Bais onlangs op de website van Vice Versa. De koffie was niet onderscheidend genoeg en de volumes waren te klein om het winstgevend te maken.

Liefde voor de natuur drijft Kruft om Ananda-chocolade voort te zetten. ‘Ook met Ananda is het nog maar de vraag of het gaat lukken’, zegt hij. ‘Maar ik blijf vol gaan voor de producten waar ik achter sta. In september lanceren we de nieuwe variant Red Ape. Deze reep is gezoet met palmsuiker uit Indonesische bossen, waardoor we meehelpen om de orang-oetan en zijn leefgebied te beschermen.’

Dit artikel verscheen in de cacaospecial van Vice Versa. Wilt u de hele special ontvangen? Neem dan via onze website een abonnement op Vice Versa of bestel de special los voor tien euro via info@viceversaonline.nl

Bente Meindertsma

Bente studeerde Internationale Betrekkingen. Na haar studie werkte ze als Supply & Development Manager bij Max Havelaar. Haar interesse ligt bij internationale waardeketens, duurzame landbouw en klimaatverandering.

Nieuwe burgerbewegingen op de bres voor Europese waarden

Door Guido Deuzeman | 08 mei 2019

Op 23 mei mogen we weer naar de stembus en er staat wat op het spel. De waarden onder de EU zelf staan onder druk. Ook in ons eigen land, zegt Guido Deuzeman. Maar gelukkig is er een groeiende beweging in Europa en Nederland van mensen die een grens willen trekken en zich laten horen. En werken ngo’s vaker succesvol samen om die mensen te mobiliseren. De campagne Hart boven Hard is een goed voorbeeld.

Lees artikel

‘Van deze rechtsstaat-in-naam wens ik de versierselen niet langer te dragen’

Door Marc van Dijk | 19 april 2019

Trots en dankbaar was Nico Keulemans toen hij door de koningin geridderd werd, na een leven vol ontwikkelingswerk. Nu stuurt de 88-jarige zijn onderscheiding terug. Hij herkent de rechtsstaat Nederland niet meer.

Lees artikel

Zijn we klaar voor verandering?

Door Siri Lijfering | 08 april 2019

Maatschappelijke organisaties staan wereldwijd onder druk. Dit kan het einde betekenen van het bestaan van een kritisch maatschappelijk middenveld én van internationale samenwerking. Door lokale organisaties te brandmerken als spreekbuis van het westen, proberen overheden kritische organisaties vleugellam te maken. Lokale fondsenwerving en mobilisatie van een sterke achterban zijn daarmee belangrijker geworden dan ooit.

Lees artikel