Door:
Ayaan Abukar

19 augustus 2016

Categorieën

Tags

luc2

Er valt nog veel te verbeteren in de cacao- en chocolade-industrie. Vier ondernemers vertellen hoe zij dit aanpakken met verantwoorde en vooral heel lekkere chocolade. De avonturiers van The Chocolate Explorers leerden in hun huiskamer hoe je chocolade maakt en produceren nu bean-to-bar-repen in hun eigen fabriekje.

 ‘Maar heel weinig mensen weten wat een prachtig product cacao is, dat wil ik veranderen’, zegt Luc Janssens. Samen met Per Vonk is hij ‘Mesjokke-chief’ van The Chocolate Explorers. Het begon zo: de vrienden Wouter, Jasper, Per en Luc wilden laten zien welke weg een product aflegt voordat het in een winkelmandje belandt. Daarvoor besloten ze een paar chocoladerepen te laten maken, zodat ze het verhaal van boon tot reep op de wikkel konden zetten.

Van het een kwam het ander. Nu zitten we in het kantoor van hun eigen chocoladefabriekje, een anti-kraakpand op een industrieterrein in Nieuwegein. Hier transformeren Janssens en Vonk fine flavour cacao tot de chocoladerepen van Mesjokke. Dat gaat verbazingwekkend handmatig. De bonen worden per vijf kilo geroosterd in een horeca-oven, de baktijd en temperatuur staan aangegeven op een handgeschreven briefje. Daarna worden de vliesjes van de cacaonibs gescheiden met behulp van een stofzuiger. De ruimte waar de chocolade wordt gemengd, is inmiddels wel wat professioneler dan de huiskamer waar het allemaal begon. ‘We zijn er heel naïef in gestapt en we weten eigenlijk nog steeds niet hoe het hoort’, zegt Janssens. ‘Omdat we allemaal grote kookliefhebbers zijn, wilden we de perfecte smaak naar boven krijgen. Dat hebben we geleerd door gewoon heel veel te proberen en heel veel fouten te maken.’

Janssens raakt niet uitgepraat over de prachtige smaken en variëteiten van cacao. ‘De ene boon smaakt naar bloemen en fruit, in de andere proef je noten. Je kan verschillen proeven per regio en zelfs per plantage’, zegt hij. ‘Het was ontzettend moeilijk te kiezen waarmee we wilden werken, we hadden nog steeds bezig kunnen zijn als we wat minder besluitvaardig waren geweest.’

Uiteindelijk kozen ze voor bonen uit Madagascar en Nicaragua. Daarnaast hebben ze een ‘mystery-reep’ met cacao van geheime, steeds wisselende origine. De herleidbaarheid van de cacao staat op iedere reep bovenaan, maar met alleen de naam van de plantage zijn de The Chocolate Explorers niet tevreden. ‘Ik wil ook weten hoe de plukkers heten en zelfs naar welke muziek ze luisteren’, zegt Janssens. Dat is niet verwonderlijk: de mannen kennen elkaar van een band. Naast het kantoor staan muziekinstrumenten en versterkers opgesteld in de hoek van de voormalige opslaghal.

‘Omdat we aan directe handel doen, kunnen we de boeren een goede prijs betalen’, zegt Janssens. ‘We gebruiken ook alleen maar biologische producten. Als je in deze tijd met iets begint moet je het ook meteen goed doen, vind ik.’ Toch staat de verantwoorde productie in de communicatie nadrukkelijk niet voorop. In de cacao-industrie is dat meestal andersom, ziet Janssens. ‘Dat is de verkeerde volgorde’, vindt hij. ‘De fun-factor en de smaak zijn het allerbelangrijkst. Als mensen onze repen mooi en lekker vinden, worden ze vanzelf nieuwsgierig. Zo bereik je volgens mij het grootste effect.’

The Chocolate Explores trekken samen met andere bean-to-bar makers op om de cacao-industrie te veranderen. ‘We willen allemaal dat de bulk-cacao uit West-Afrika het onlogische verhaal wordt, maar we kiezen verschillende strategieën om daarvoor te zorgen’, zegt Janssens. ‘Tony’s Chocolonely gaat op de plek zitten waar de grootste problemen zich voordoen. Wij kiezen er juist voor om mensen bekend te maken met cacao uit landen waar het wél goed gaat. Uiteindelijk moet het bean-to-bar-segment zo groot worden dat mainstream producenten beseffen dat ze niet achter kunnen blijven.’

Dit artikel verscheen in de cacaospecial van Vice Versa. Wilt u de hele special ontvangen? Neem dan via onze website een abonnement op Vice Versa of bestel de special los voor tien euro via info@viceversaonline.nl

 

 

Communities need land rights to gain from investments

Door Siri Lijfering | 26 oktober 2020

Communities being able to participate on an equal basis in land governance is key to food security and inclusive development. How can securing land rights pave the way for responsible investments and what can we learn from experiences with the palm oil industry? To answer these questions we turn to West Africa where two activists are fighting for their communities’ right to land. ‘If we want to move forward, we need to share the wealth that the land brings.’

Lees artikel

How to make smallholder farmers an interesting investment opportunity

Door Hans van de Veen | 22 oktober 2020

Smallholder farmers and small agrifood enterprises are key for sustainable food systems in Africa. They need access to capital, but banks consider it tedious, costly and too much of a risk to invest in them. Initiatives like the IDH Farmfit Fund and crowdfunding platform PlusPlus have been set up to try to break this deadlock. Can these new funds assist smallholder farmers and companies to become a commercially interesting opportunity for financial institutions?

Lees artikel

‘Minister Kaag schuift de verantwoordelijkheid voor de bescherming van mensenrechten door naar Europa’

Door Kelly Groen | 21 oktober 2020

Terwijl landen om ons heen nationale wetgeving optuigen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, laat Nederland het initiatief aan de EU. Zo schuift de minister de oplossing tegen mensenrechtenschendingen door Nederlandse bedrijven op de lange baan, schrijft Kelly Groen van ActionAid.

Lees artikel