Door:
Lennaert Rooijakkers

8 februari 2013

Categorieën

Logo ganzen links JPEGDe afgelopen twintig jaar is het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking fors afgenomen. ‘Helpen heeft geen zin’ of ‘het geld komt toch in de verkeerde handen terecht’, zijn veelgehoorde tegenargumenten. Hoogste tijd voor verandering dus, vinden Wilde Ganzen en Particuliere Initiatieven (PI), die in het kader van het Europese programma Reframing The Message de slechte beeldvorming tegen gaan. ‘Het Nederlandse volk is er aan toe om een goed, gestructureerd beeld te krijgen van wat ontwikkelingssamenwerking oplevert’, vertelt Natasja Insing, die het programma namens Wilde Ganzen coördineert. ‘De laatste jaren zijn er immers genoeg goede resultaten geboekt. En dat kunnen we bewijzen.’ Het door de Europese Unie geïnitieerde en gefinancierde Reframing The Message-programma moet hierbij gaan helpen en lijkt dus precies op tijd in het leven te zijn geroepen. ‘Toen de tender oproep twee jaar geleden verscheen is Wilde Ganzen direct naar de benodigde twee partners gaan zoeken om het programma te kunnen uitvoeren’, zegt Insing. ‘In Nederland werkt Wilde Ganzen altijd nauw samen met PI en daarom vormen zij, samen met andere organisaties die sterke banden hebben met PI, de belangrijkste partners in Nederland.’ Buiten de landsgrenzen reageerden organisaties in Tsjechië (Divoké husy) en Denemarken (Cisu) welwillend op de oproep. Beeldvorming De komende tijd wisselen Wilde Ganzen en PI ideeën uit over de aanpak van het twee jaar durende project. Insing: ‘We willen alle partijen erbij betrekken, mensen uit het veld van ontwikkelingssamenwerking, PI en de mensen uit de landen zelf.’ Begin april moeten de onderzoeken afgerond zijn. Eén ding staat in elk geval vast: de beeldvorming moet veranderen. Dit gebeurt onder andere met behulp van trainingen, internationale seminars en een speciale communicatiekit. Het uiteindelijke doel is dat het publiek op overzichtelijke wijze toegang heeft tot behaalde resultaten en PI de kracht van mensen in ontwikkelingslanden waar nodig beter in beeld brengen. In die wetenschap is het saillant dat Wilde Ganzen tijdens de voorbereiding op Reframing The Message nog een bekritiseerde campagne tegen honger in Benin voerde, waarbij een clichématige afbeelding van een mager jongetje prominent op de posters stond. ‘Dat was een ongelukkige keuze’, legt Insing uit. ‘Het leverde geld op, maar we versterkten een stereotype. De komende twee jaar zullen krachtige mensen centraal staan in de campagnes.’ Wil je meedenken over de manier waarop Wilde Ganzen en Particuliere Initiatieven hun plannen kunnen vormgeven? Stuur je ideeën naar: reframing@wildeganzen.nl   

Richt je niet alleen op laaghangend fruit

Door Marc Broere | 30 juli 2020

In zijn hoofdredactioneel commentaar in de nieuwe Vice Versa doet Marc Broere een oproep aan ontwikkelingsorganisaties om een extra mijl te lopen om ook de meest gemarginaliseerden in te sluiten in hun projecten. Onderzoeker Anika Altaf laat zien dat het kan.

Lees artikel

Column Eva Nakato: Van nadeel tot voordeel

Door Eva Nakato | 27 juli 2020

Wat vroeger in je leven als ‘ongepast’ werd gezien door je omgeving, blijkt vaak de sleutel tot succes in je latere leven te zijn. Ook voor onze columniste Eva Nakato. Vroeger werd ze soms gepest om haar zware stem, nu wordt ze juist hiervoor uitgekozen voor het spreken in het openbaar en het inspreken van teksten.

Lees artikel

De Utstein coalitie voegde de daad bij het woord

Door Ron Keller | 20 juli 2020

Er is geen enkel samenwerkingsverband geweest dat zo uniek en invloedrijk was als de Utstein coalitie (U4) van vier vrouwelijke ministers voor ontwikkelingssamenwerking, waaronder de Nederlandse Eveline Herfkens. Dat schrijft oud-topambtenaar Ron Keller als reactie op de recensie die Paul Hoebink schreef over een recentelijk verschenen boek over de U4.

Lees artikel