Door:
Anne Manschot

19 december 2011

Met de slogan ‘How 21-st century proof is your company?’ organiseerden het IDH (Initiatief Duurzame Handel), AkzoNobel, Rabobank, Unilever, ADC Performance Improvement en het NEVI een internationaal congres over de rol van het bedrijfsleven in het verduurzamen van handel. Gebrek aan grondstoffen, mensenrechtenkwesties en milieuproblematiek waren onderwerp van gesprek tijdens het congres in de RAI Amsterdam, 15 en 16 december jl. De vraag is niet langer óf we duurzamer moeten ondernemen, de discussie ging nu over het uitvoeren ervan. Positieve geluiden voerden de boventoon tijdens het International Supply Management Congress (ISMC) afgelopen vrijdag. Belofte maakt schuld Grote bedrijven maken grote beloftes: zo streeft Ahold ernaar vanaf 2015 alle ‘eigen merk’ producten duurzaam te krijgen (dat zijn 11.000 producten in totaal) en beloofde Unilever al in 2008 dat vanaf 2015 alle gebruikte palmolie duurzaam zou zijn. Belofte maakt schuld, en de bedrijven deden menig sceptici versteld staan door tijdens het ISMC aan te kondigen dat ze de gestelde deadlines ook gaan halen. Zo vertelde een positief verraste medewerker van het Wereld Natuur Fonds dat hij niet verwacht had dat Unilever haar palmolie vanaf 2015 ook echt zou verduurzamen. Veiligstellen van grondstoffen Vanwaar deze bereidheid tot het investeren in de toekomst? Volgens Ahold moeten producten duurzamer omdat de consument erom vraagt, Marc Engel (de CPO van Unilever) vertelde tijdens een plenaire discussie dat de toekomst van zijn kinderen zijn drijfveer is. Wat de persoonlijke beweegredenen van de bewindsmannen en –vrouwen binnen het internationale bedrijfsleven ook zijn, voornaamste reden voor deze massale sprint naar duurzaamheid is het veiligstellen van grondstoffen. Eigenlijk is het heel simpel. Als het bedrijfsleven op de huidige voet doorgaat, in dit tempo grondstoffen blijft gebruiken en daarvoor natuurgebieden opoffert, valt er in de nabije toekomst niet veel meer te halen. Op is op, dus voordat het te laat is doen de bedrijven er verstandig aan ook hun eigen toekomst veilig te stellen en te kiezen voor een minder destructieve aanpak van het verkrijgen van grondstoffen. Duurzaamheid en winst gaan dus hand in hand, lijken de participanten van het ISMC te concluderen.  

5 jaar strategische partnerschappen: zonder wrijving geen glans

Door Siri Lijfering | 25 mei 2020

Komende vrijdag horen ontwikkelingsorganisaties of hun aanvraag voor het nieuwe subsidieprogramma Power of Voices is gehonoreerd. Nog een paar spannende dagen dus. In dit essay maakt Siri Lijfering de balans op van de voorganger Samenspraak en Tegenspraak. Wat kunnen we leren van vijf jaar strategische partnerschappen tussen de Nederlandse overheid en de ontwikkelingssector?

Lees artikel

Inclusief besluitvormingsproces essentieel bij effectieve aanpak COVID-19

Door Vice Versa | 20 mei 2020

Een glashelder en sterk pleidooi rondom de noodzaak van internationale solidariteit. Dat is de reactie van 12 mensen uit het maatschappelijk middenveld, bedrijfsleven en wetenschap op het spoedadvies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken over de Nederlandse bijdrage aan de mondiale strijd tegen het coronavirus. Maar, voegen ze daar aan toe: het is van groot belang dat lokale actoren een beslissende rol krijgen in de praktische uitvoering. Voorkom dat alleen gekozen wordt voor bestaande partners die grootschalige bedragen weg kunnen zetten. Hieronder de volledige reactie en de namen van de ondertekenaars.

Lees artikel

Armoede bestrijden met een grotere caviamarkt?

Door Ellen Mangnus | 18 mei 2020

In deze nieuwe rubriek Omdenken met Ellen kijkt Ellen Mangnus waar de westerse manier van denken over ontwikkeling botst met lokale kennis en waarden. In de eerste aflevering: de cavia als gewild dier in de wereldberoemde Peruaanse keuken. Een weg uit de armoede voor de een, vernietiging van een wereld voor de ander

Lees artikel