Na enkele weken discussie op deze site blijkt volgens Michel Groenenstijn, directeur van Be-More, in elk geval één ding. De sector moet veranderen, innoveren, anders redt zij het niet. Het daagt uit tot een interessante vraag: hoe zit de Nederlandse NGO van de toekomst er eigenlijk uit? Bij deze een voorzetje. Door Michel Groenenstijn (Be-More) De NGO van de toekomst stelt zich op als een ultieme netwerkorganisatie. Ze is in de steeds sneller globaliserende wereld de verbinder binnen én tussen samenlevingen. Wat haar uniek kwalificeert voor die rol is dat ze een universeel doel nastreeft. Een doel dat dwars door alle samenlevingen wereldwijd hetzelfde is. Ze wil de wereld verbeteren en de status quo van ongelijkheid doorbreken. Ze is Hivos’ matchmaker tussen ondernemers hier en daar. Ze is gesprekspartner voor de overheid als het gaat om maatschappelijke verandering. Ze is de mediator tussen particuliere weldoener en worstelende partner. Ze is de plek waar de zwermen uit mijn vorige stuk neerstrijken. Ongekend scala aan toepassingen In de ICT spreekt men over platformen als de heilige graal. Een platform is jouw systeem, waar anderen zelf en onafhankelijk op kunnen doorbouwen. Een basis waarmee kan worden gewerkt, en waarvan je vooraf geen idee hebt welke vernieuwingen erop gerealiseerd gaan worden. Met als resultaat dat de creativiteit van de massa zorgt voor een ongekend scala aan toepassingen. Windows bijvoorbeeld is een platform. Maar ook de iphone, waarvoor dagelijks honderden applicaties worden gemaakt. Of facebook, het sociale netwerk waarvoor iedereen zelf een facebook app kan maken en zo gebruik kan maken van de kracht van het netwerk. Heb je eenmaal een goed platform bedacht en ontwikkeld, dan zit je als softwaremaker gebeiteld. Precies zo’n platform zou de NGO van de toekomst moeten zijn. Een generiek framework voor globale verandering. Een plek waar kennis, ervaring en alles dat te maken heeft met het veranderen en verbeteren van globale verhoudingen samenkomt. En die zo is ingericht, dat iedereen er zelfstandig op kan voortbouwen. Vernieuwing van cruciaal belang Om zo’n platform te zijn (én te blijven), is vernieuwing van cruciaal belang. De NGO van de toekomst loopt daarom mee in de voorhoede van innovatie. Ze signaleert als eerste nieuwe trends en maakt deze zich eigen. Ze is continu bezig met het vertalen van deze trends voor haar platform, en ze te bewegen in een richting die bijdraagt aan haar doel: globale verandering. Ze is zich bovendien bewust van één van de belangrijkste lessen van social-media experts: in social media, you can not control the conversation. You can only join it. Haar positie is tussen en naast de bedrijven, particulieren en andere nieuwe actoren. Ze is als een bij, die van bloem naar bloem hopt en telkens overal wat meeneemt en wat achterlaat. Ze realiseert zich dat zodra ze iets oplegt, iets afdwingt, het netwerk uit elkaar valt en zijn waarde verliest. Nooit eerder was het zo makkelijk om grote groepen mensen en organisaties te bereiken, te boeien en te inspireren tot actie. Dit is daarom hét moment om zo’n platform te gaan ontwikkelen en de NGO van de toekomst vorm te gaan geven. Lees ook: Michel Groenenstijn: OS-sector: ga ondernemen! Michel Groenenstijn: Zet pioniers en en vernieuwers bij elkaar Manuela Monteiro: Bedrijvigheid gebeurt niet in het luchtledige Jack van Ham: Een noodzakelijke revolutie

Het Raadsel van de ander

Door Vice Versa | 08 oktober 2019

In de nieuwe Vice Versa die komend weekend verschijnt staat ‘de ander’ centraal en zoeken we naar een nieuw, progressief narratief. Angst voor de ander kun je alleen bestrijden met menselijke verhalen, schrijven Ayaan Abukar en Marc Broere.

Lees artikel

Bouwstenen voor een nieuw Latijns-Amerika beleid

Door Vice Versa | 01 oktober 2019

Hoewel Latijns-Amerika al een tijd verdwenen is uit de spotlichten van de Nederlandse politiek, hebben we meer met elkaar te maken dan we denken. Is het niet tijd voor een nieuw en actief Latijns-Amerika beleid? Op maandagmiddag 14 oktober gaan we hierover in Den Haag tijdens de bijeenkomst ‘Het Koninkrijk en zijn buren’ in gesprek met experts en politici.

Lees artikel

Amsterdam ontmoet Mogadishu

Door Lizan Nijkrake | 28 september 2019

Daily Paper, het Amsterdamse straatmodemerk, maakte een collectie T-shirts met tekeningen van voormalige kindsoldaten in Somalië. Wat begon als een klein project voor het Elman Peace Center, leidde dankzij sociale media tot iets groters: fotografen en filmmakers, muzikanten en klanten bieden hun hulp aan. ‘Jonge mensen zijn vaak zó idealistisch, ze willen betrokken blijven.’ Een profiel.

Lees artikel