Door:
Lindy Janssen

17 september 2010

Categorieën

Morgen vertrekt blogger Lindy Janssen voor Oxfam Novib naar New York om de VN-top over millenniumdoelen bij te wonen. Vandaag haar eerste weblog: ‘Sharifa zit dan wel in de schoolbanken, veel steekt ze er niet op.’ Sharifa leest in haar schoolschriftje. Ik vraag haar wat ze leest en ga naast haar staan. Ik zie dat ze haar schriftje op z’n kop vasthoudt. Sharifa leest helemaal niet. Waarschijnlijk kan ze dat namelijk niet zo goed, maar wil ze indruk op me maken. Sharifa is een verlegen meisje uit het noorden van Ghana en ongeveer tien jaar oud. Ze woont in een dorpje van lemen hutjes aan de rand van een stad. Als Sharifa niet op school is, helpt ze haar moeder en tante met koken, wassen, of water halen. Vorig jaar was zij voor bijna twee maanden mijn gastzusje, toen ik bij haar familie woonde. Basisonderwijs is verplicht in Ghana en Sharifa gaat dus al een aantal jaren naar school. Al eerder merkte ik dat ze hier niet veel leert. Zo probeerde Sharifa alle getallen van 1 t/m 50 op een papiertje te schrijven. Ze dacht erg vaak na over wat het volgende getal zou zijn. Het ging dan ook niet altijd goed. De reeks heeft ze niet afgemaakt omdat haar twee jaar oudere zusje Ndeira haar pen uit haar hand griste en het karweitje binnen een minuut afmaakte. Een paar dagen na het ‘schriftincident’ komt Ndeira enthousiast met haar schoolrapport naar me toe. Allemaal voldoendes. Ik vraag haar of ze nu naar de volgende klas mag en of al haar vriendinnetjes ook over zijn. Ze kijkt me vreemd aan. ‘Natuurlijk. Iedereen gaat naar de volgende klas.’ ‘Wat fijn dat iedereen goede cijfers heeft’, zeg ik. Weer kijkt ze me vreemd aan. ‘Er zijn veel kinderen met lage cijfers, hoor!’ Nu kijk ik háár vreemd aan. ‘Moeten zij de klas niet overdoen dan?’ ‘Nee joh, die krijgen gewoon straf van de leraar, een tik ofzo.’ Ik zucht. Op zo’n manier laat je het als schoolkind wel uit je hoofd om extra uitleg te vragen… Millenniumdoel twee is het streven dat alle meisjes en jongens in 2015 naar school gaan. Het gaat erg goed met dit doel. In 2008 ging 89% van alle kinderen in ontwikkelingslanden naar school. Fantastisch! Maar als het dus niets uitmaakt of je iets begrijpt, wat voor nut heeft het dan om naar school te gaan?! Doelstelling gehaald, afgevinkt. Hoera! Sharifa zit dan wel in de schoolbanken, veel steekt ze er niet op.

Je hebt een veilige omgeving nodig om te veranderen

Door Marc Broere | 23 juni 2019

Wat houdt dat nu precies in: meer zeggenschap van het Zuiden in de internationale ontwikkelingsagenda? Flexibel en vrij besteedbaar geld voor zuidelijke organisaties, maar vooral ook: aandacht voor machtsstructuren. ‘Dit gaat niet alleen over geld, maar vooral over mensen in staat stellen te doen wat voor hun op dat moment belangrijk is. Dat is eigenaarschap!’

Lees artikel

Tip 1 aan Kaag: ‘Laat noordelijke organisaties verplicht samenwerken met zuidelijke partners’

Door Lizan Nijkrake | 20 juni 2019

Minister Kaag werkt hard aan een nieuw subsidiekader voor het maatschappelijk middenveld. Ze wil meer eigenaarschap geven aan zuidelijke ngo’s om hen meer legitimiteit te geven, en ziet daarbij een andere rol voor Nederlandse organisaties. Vice Versa vroeg vier zuidelijke organisaties hoe zij dit zien. Wat is hun gouden tip voor onze minister? Met vandaag Hajer Sharief, medeoprichter van Together We Build It, een ngo die werkt aan jongeren-en vrouwenparticipatie in Libië’s vredesproces.

Lees artikel

‘Het gedrag van ontwikkelingsorganisaties lijkt op het orkest van de Titanic: doorspelen en doen alsof er niets aan de hand is’

Door Fons van der Velden | 18 juni 2019

De macht van het geld en van connecties spelen in particuliere ontwikkelingssamenwerking helaas nog steeds een doorslaggevende rol, betoogt Fons van der Velden. Dat belemmert een écht gelijkwaardige relatie met zuidelijke partners, terwijl juist daarin de sleutel tot legitimiteit en succes schuilt.

Lees artikel